9 tipov pre sushi ako od majstra

Sushi už dávno nie je doménou juhovýchodnej Ázie. Táto delikatesa sa teší popularite a je fenoménom kdekoľvek na svete. Hoci, chuťové preferencie jednotlivých národov sa môžu občas líšiť, základ zostáva rovnaký. Ryža, riasa nori, surová ryba a omáčka. Pokiaľ patríte k milovníkov sushi a chcete si ho pripraviť doma, bezpochyby sa pri tom zabavíte a časom sa budete cítiť ako v najlepšej reštaurácii, pritom nemusíte vystrčiť päty z domu.

Sushi pochádza z juhovýchodnej Ázie, nie z Japonska, ako sa môže zdať. V preklade toto slovko znamená „je to kyslé“, čo odkazuje na dávne časy, kedy bolo konzervované v soli. 

Pripraviť si chutné menu nie je žiadna veda a fantázii a použitým ingredienciám sa medze nekladú. 

1. Zadovážte si ryžovar

Čo by bolo sushi bez správne pripravenej ryže? Ničím! Investujte preto do technológií a vyberte si taký, ktorý plne vyhovuje požiadavkám vašej kuchyne. Na trhu nájdete kvalitné prístroje, ktoré vám uľahčia prácu a ušetria čas, ktorý môžete pokojne venovať príprave ďalších ingrediencií. Ryžu po vychladnutí dochuťte japonským ryžovým vínom, cukrom, soľou a octom.

2. Riasa nori

Sushi sa zaraďuje medzi najzdravšie pokrmy svetovej gastronómie, k čomu bezpochyby prispieva i riasa nori, ktorá je jeho súčasťou. Pri príprave dbajte na to, aby boli riasy tvrdé, pevné a nie gumové; mali by dať bez problémov rozdeliť.

Vedeli ste? Riasa sa dá použiť aj pri príprave polievok, či šalátov. Je plná vitamínov, viaže na seba toxíny  a pomáha ich vyplavovať von z tela. 

3. Nie každá ryba sa hodí do sushi

Odborník radí, ako postupovať, ak si chcete vybrať tú správnu rybu pre svoje sushi:

  • siahnite po rybách, ktoré nepáchnu – silný zápach je totiž znakom toho, že ryba je stará;
  • stavte skôr na rybie filé než na steaky  – potrebujete rybu hladkú a pevnú na dotyk, nie slizkú;
  • kupujte výlučne ryby, ktoré sú farebné  – znamená to, že sú stále čerstvé.

Vedeli ste? Surová ryba sa u niektorých milovníkov exotickej kuchyne nestretáva s pochopením a v niektorých krajinách ju preto vopred aspoň ugrilujú. 

4. Navlhčite si nôž

Možno ste sa už stretli s tým, že pri krájaní ryžových (maki) roliek sa vám ryža nepríjemne lepila na nôž. Ponorte preto špičku noža do vody a otočte ho následne tak, aby voda stekala po jeho reznej časti a pustite sa smelo do krájania! Rozdiel uvidíte hneď. 

TIP: Hrúbka jednotlivých roliek závisí od ich obsahu. Ak máte rolku bohato naplnenú „do prasknutia“, krájajte skôr tenšie rolky a naopak.

5. Uterák namiesto podložky? 

Ak nemáte doma bambusovú podložku, nezúfajte! Namiesto nej môžete pokojne použiť uterák. Hustý uterák sa správa rovnako ako bambusová podložka a po dokončení všetok neporiadok zostane jednoducho na ňom. Je tak flexibilný, že vám umožní bez námahy vytvarovať a upravovať ryžu do ukážkových roliek. 

6. Zelenina “julienne”

Ak ste sa rozhodli rolku naplniť zeleninou, krájajte ju na veľmi tenké pásiky. Pri rolovaní vám to uľahčí prácu

7. Pre lepšie krájanie

Po zrolovaní nechajte rolku chvíľku „oddychovať“, aby riasa nori vďaka vlhkej ryži pekne zvláčnela a pri krájaní sa netrhala

8. Výber správnej ryby

Sushi ako také sa považuje za zdravé a diétne jedlo, pokiaľ však neobsahuje tučné ryby ako napr. tuniaka

9. Fakt na záver

Praví gurmáni jedia sushi nie paličkami ani príborom, ale prstami. Uchopte rolku medzi palec a ukazovák a smelo do toho! Dobrú chuť.