9 Tipov ako sa učiť rýchlejšie a efektívnejšie

Učenie mučenie, hovorí sa hlavne medzi študentmi, ktorých pri pohľade na hory učiva oblieva studený pot. Štúdium je drina, čo si budeme hovoriť. Avšak, ak poznáte tipy a triky ako na to, toto slovné spojenie môže byť čoskoro minulosťou aj pre vás.

Pokiaľ však čakáte univerzálny návod, ako natlačiť učivo do hlavy za pár minút, vedzte, že taký neexistuje. Tak, ako je každý z nás iný, existujú rôzne metódy, ktoré fungujú u jedného, no nemusia u ďalšieho. Nasledujúce tipy však zjednodušia život študentov tým, že pomáhajú zvýšiť úroveň produktivity, zvýšiť koncentráciu a eliminovať rozptýlenie.

Nepodceňujte okolitý priestor

1. Zapnite svetlo

Kvalita osvetlenia naozaj súvisí s kvalitou učenia. Svetlo totiž pomáha vášmu mozgu sústrediť sa, ovplyvňuje vizuálnu čistotu, psychologické faktory a nesprávne typy osvetlenia môžu prispieť k nutkaniu odísť od práce a robiť inú, lákavejšiu činnosť.

TIP: Najlepším typom osvetlenia pre maximálnu produktivitu je mäkké a prirodzené svetlo, ale stále čo najjasnejšie, aby ste jasne videli. Ak je vaše osvetlenie príliš slabé, ovplyvní to zaostrenie a vizuálnu čistotu. Príliš jasné svetlo (napríklad žiarivka) zase môže prispieť k splneniu úlohy.

2. Občas zmeňte prostredie

Raz za čas vymeňte priestor, v ktorom sa pripravujete na skúšky. Prospeje to nielen vašej schopnosti sústrediť sa, ale tiež si vyvetráte hlavu a má to tiež psychologický efekt- ak študujete vždy na rovnakom mieste, automaticky by ste najlepšie výsledky zo skúšky dosiahli práve tu. Zatiaľ čo ak raz za čas vymeníte „vzduch“, váš mozog sa lepšie adaptuje a prispôsobí testovaciemu prostrediu. 

Doping pre mozog

Chewing Gum, Chew, White

3. Žujte žuvačky

Žuvanie žuvačky má nielen pozitívny vplyv na naše zdravie, ale tiež posilňuje náš mozog. Žuvačka zvyšuje koncentráciu a taktiež znižuje stres, takže je ideálnym pomocníkom hlavne pri učení, ale tiež pri šoférovaní. Žuvaním sa okysličuje náš mozog, prebúdza ho a predurčuje k lepším výkonom. 

4. Kvalitná strava je základ

Možno to znie ako banalita, no mnoho študentov pri učení často zabúda na jedlo. Pritom práve kvalitné a zdravé potraviny nabudia náš mozog k lepším výkonom. Namiesto sladkostí si doprajte ryby, orechy, avokádo, čučoriedky, brokolicu, lososa, či kvalitnú čokoládu.

Poriadok v hlave

5. Usporiadajte si materiály

Verte tomu alebo nie, v skutočnosti vám to pomôže pochopiť rozsah jednotlivých tém, ktoré sa učíte a ich kategorizácia vám umožní zistiť súvislosti, ako učivo spolu súvisí ako celok. Pomôže vám to usporiadať materiály podľa predmetu a vizualizovať, ktoré aspekty patria k sebe.

6. Svoje poznámky prepisujte ručne

Writing, Write, Fountain Pen, Ink, Scribe, Handwriting

Tento „old school“ trik funguje naozaj dokonale. Viaceré štúdie ukázali, že keď si urobíte čas na prepísanie poznámok/učiva rukou, skutočne sa učíte efektívnejšie ako pri použití počítača, tabletu alebo notebooku.

Do poznámok pridajte vizuálne výzvy a farby, ktoré vám pomôžu spomenúť na dôležité detaily, ktoré môžu pomôcť pri spomínaní na pamäť.

7. Myšlienkové mapy

Myšlienkové diagramy sa považujú za oveľa efektívnejšie z hľadiska učenia ako textové poznámky. Existujú dokonca aj PC programy mapovania mysle, ale vlastná tvorivosť, pero a papier fungujú najlepšie. Do poznámok si pridávajte vizuálne výzvy a farby, obrázky atď., ktoré vám pomôžu spomenúť na dôležité detaily.

8. Mnemotechnické pomôcky

Určite ste sa s nimi stretli, a možno ich aj pravidelne využívate. Najmä vtedy, keď učenie nejde od ruky a potrebujete pomôcku, vďaka ktorej by spomínanie „nebolelo“. A hoci existujú rôzne mnemotechnické pomôcky, najlepšie fungujú práve tie, ktoré si vytvoríte sami, podľa svojich vlastných asociácií a toho, čo máte radi.

TIP: Najlepšie si zapamätáte niečo, čo je typické len pre vás- mená domácich miláčikov, vtipné hlášky, niečo, čo máte radi a čo vás vystihuje. Hlavne nech je to niečo, čo súvisí s danou informáciou.   

9. Na čas sa „zablokujte“

Pri učení a práci je najdôležitejšie sústredenie sa, avšak denne sme „bombardovaní“ množstvom informácií, ktoré odvádzajú našu pozornosť a znižujú koncentráciu. Riešením je spôsob, ktorým sa doslova odstrihnete od rušivých vplyvov okolia- aby vás v najväčšou študijnom či pracovnom tempe nerušili webové stránky, e-maily alebo čokoľvek iné, čo súvisí s online priestorom. 

Vyskúšajte napr. aplikácie ako SelfControl (pre Mac), či Cold Turkey (pre PC), ktoré zablokujú prístup k sociálnym sieťam, hrám, Youtube, rôznym aplikáciám, atď. Podobné možnosti už existujú aj pre používateľov systému Android.